Tipy a Triky

Cestování vlakem má ale také jistá úskalí, o kterých byste měli předem vědět. Pojďme se podívat na nejčastější z nich včetně tipů jak se jim vyhnout.

Výběr místa

Vhodným výběrem vozu se dají minimalizovat některé nesnáze, o který píšu dále. České dráhy nabízí kromě 1. a 2. třídy na řadě rychlíkových tras i různé druhy vozů, např. tiché oddíly nebo pro cestující s dětmi. WiFi a stolky nejčastěji najdete ve velkoprostorových vozech. O něco pestřejší nabídkou pak disponují Leo Express (třídy Economy, Business a Premium), RegioJet pak má dokonce hned čtyři cenově odstupňované tarify (Low cost, Standard, Relax a Business).

Časové doplatky do 1. třídy

Větší komfort však nemusí vždy vyjít draho. ČD např. umožňují pro 1. třídu využití časových doplatků, jenž vychází výrazně příznivěji než přirážka u jednorázových jízdenek. Přikoupit si je můžete na různě dlouhé období, od týdne (za 250 Kč) až po celý rok (za 4990 Kč). Ale pozor na jednu záludnost: 1. třída překvapivě není vždy zárukou dostupné WiFi (byť ve vozech 2. třídy ve stejném vlaku jsou).

Výběr místa podle slunce

Přidám ještě jeden PRO tip. Když vám slunce svítí na display laptopu nebo v létě přímo na vás, není to příjemný zážitek často ani v klimatizovaném vlaku. Slunce, jak známo, začíná ráno na východě a pokračuje přes jih (úhel svitu se mění v průběhu roku) během odpoledne na západ. Před výběrem místenky doporučuju nakouknout do mapy. Samozřejmě ne vždy se na to dá vyzrát, někde se tratě klikatí nebo např. ráno z Prahy do Brna je do České Třebové lepší sedět nalevo ve směru jízdy (jihovýchod je častěji napravo), ale od České Třebové do Brna zase na pravé stravě (slunce svítí nalevo, z jihovýchodu).

Při registraci místenek do vozů ČD ještě rovnou upozorním na další háček: při vybírání místa z plánku sice souhlasí pořadí vagónů, ale vlastní vůz bývá někdy řazen opačně, tj. místo po směru jízdy vlevo sedíte v protisměru vpravo. Na což upozorňuje nápis „negarantovaný směr jízdy“.

Wifi a zásuvky

Pokrytí internetem a elektrickými zásuvkami nabízí až na drobné výjimky ve svých vlacích všichni soukromí dopravci. V případě ČD jej kromě rychlíků na páteřních elektrifikovaných tratích nabízejí i mnohé regionální spoje obsluhované moderními soupravami. Dostupnost WiFi a elektrických zásuvek v současnosti uvádí i vyhledávače spojů — v pláncích vozů je možné dohledat i konkrétní vagóny.

Rychlost pochopitelně klesá s množstvím připojených a ve špičkách je lepší alternativou vlastní hotspot na telefonu. Bohužel mobilní signál proniká konstrukcí vagónu mnohdy komplikovaně, a toto řešení mnohdy zlobí. Pokud vás téma pokrytí železničních tratí internetem zajímá podrobněji, přečtěte si článek Jak je to s internetem ve vlacích?

Pokud sedíte ve vlaku, kde by WiFi měla být a nefunguje, buďte asertivní a zeptejte se na její zprovoznění u průvodčího. Po mém dotazu už se ji tak několikrát povedlo nahodit a ještě jsem sklidil několik zdvižených palců či úsměvů od spolucestujících. V dlouhém rychlíku do Hradce Králové s deseti vozy pak kvůli mě ochotná průvodčí volala kolegovi na opačném konci vlaku, zda tam má funkční internet. Byl.

Stolečky a ergonomie

Jak už jsem naznačil, práce ve vlaku, zejména na notebooku, není při delším cestování příliš ergonomická. Nejpohodlnější stolky najdete v RegioJetu (ty nejlepší má paradoxně druhá nejdražší třída Relax), Leo Expressu a v případě ČD především ve vlacích Pendolino a Railjet.

Dobré stolky jsou také na čtyřsedačkách v otevřených vozech slovenských drah (Valašský Express) a nových regionálních vozech RegioFox. V IC/EC vlacích jsou ve velkoprostorových vozech stolky na čtyřsedačkách obvykle dál od těla, než by bylo příjemné. Volíte pak mezi opřenými zády, nebo nataženýma rukama. Lepší variantou jsou pak sklopné stolky na dvojsedadlech (viz obrázek).

V některých druzích vozů, vybavených kupé, jsou k dispozici alespoň menší výklopné desky. Často ale skončíte z nedostatku jiných možností s počítačem na klíně, což je příjemnější než bolavá záda. Občas si pomáhám tím, že si pod notebook na kolena položím ještě batoh, abych jej měl výše.

Hluk

Hluk způsobený dalšími cestujícími je špatně odhadnutelnou veličinou. Částečně nad ním můžete mít kontrolu volbou správného vozu (1. třída, tarif business, tichý oddíl), ale často si vybrat prostě nemůžete. Anebo si libujete v tichu takřka prázdného vagónu, aby do něj na další stanici nastopil školní výlet. Kromě sluchátek se hodí do batohu přibalit i špunty do uší. Během svých cest už jsem několikrát hledal místo v jiném vagónu, uspěl s prosbou o ztišení, ale také rezignoval na práci, pustil si hudbu nebo se zapojil do hovoru.

Další tipy a články o vlacích, které stojí za přečtení

Vlakové novinky