Jízdenky

Pokud chcete provozovat vlakové nomádství po ČR jako já, nepočítat kilometry a jezdit si vlaky bez omezení, máte v podstatě dvě možnosti:

  • sítovou jízdenku OneTicket
  • IN100 nebo roční jízdenku Českých drah

Roční jízdenky

Sítová jízdenku OneTicket

je jízdenka, která platí na všechny vlaky v ČR. Svést se s ní můžete jak s národním dopravcem ČD, tak soukromými dopravci. Do povinně místenkových vlaků (což je většina rychlíků soukromých dopravců) potřebujete ještě vyřešit místenku. Síťovky existují v délce od jednodenní do roční. Právě ta je nejvýhodnější (32998 Kč), kratší tarify jsou vždy zhruba o polovinu dražší. Existují také varianty do první třídy.

365 dní – 32998 Kč
180 dní – 21266 Kč
90 dní – 16133 Kč
30 dní – 6600 Kč

Roční jízdenka Českých drah

platí pouze pro vlaky provozované Českými drahami. Na jeden rok do druhé třídy stojí 21990 Kč, což je vcelku přijatelných 1833 Kč měsíčně. Existuje také možnost přikoupit si na různě dlouho doplatek do první třídy od týdne (za 450 Kč) po rok (za 6990 Kč). Další velkou výhodou roční jízdenky je možnost si s sebou vézt zdarma spoluzavazadlo (větší batoh, koloběžku, kolo, lyže). A také si můžete dle libosti rezervovat místenky v e-shopu ČD (neplatí pouze pro Pendolina a Business třídu ve vlacích Railjet). Poslední z významějších bonusů je nárok na slevu při nákupu jízdenek do zahraničí.

Roční jízdenka ČD nemá kratší tarif (třeba půlroční), platí jeden rok od zakoupení. Nelze přerušit, ale existuje legální možnost ji předčasně ukončit a získat zpět poměrnou část zbývajících peněz. Ukončit ji můžete přes uživatelský účet na webu ČD nebo přes aplikaci Můj vlak. Mám to osobně vyzkoušeno, kdy jsem roční jízdenku ukončil kvůli covidovým opatřením a zbytek peněz se mi vrátil asi do pěti dní.

Novinkou od roku 2024 je sdílená IN100, kterou mohou sdílet až 4 osoby (kamarádi, rodina, menší firma). Různé osoby na ní mohou jezdit buď v různé dny v týdnu anebo třeba v rámci různých období v roku (jen nemůžete jet spolu anebo ano, ale ostatní už za peníze). Předávání mezi osobami je elektronické, virtuální IN kartou v telefonu. Stojí 29990 Kč.

Doslechl jsem se o jedné partě matfyzáků, která si ji společně pořídila. Navíc mají ještě IN25 nebo studenské průkazy. Vymysleli si vlastní systém pro vyřešení zájmu o stejný den tak, aby to pro oba (případně všechny) zájemce bylo stejně výhodné. S IN100 jede ten s dražší cestou a určitou část druhému proplatí, % se mění podle rozdílu cen.

Jízdenka na léto

Vyzkoušet si možnosti neomezeného cestování na kratší dobu nabízí České dráhy o letních prázdninách formou tradiční Jízdenky na léto. Pokud nemáte žádnou slevovou kartu, za 7 dní zaplatíte 1390 Kč, čtrnáctidenní lístek vyjde na 1990 Kč.

Ušetříte, pokud vlastníte IN kartu (existuje i 3 měsíční varianta za 250 Kč), kdy vás bude stát 1190 Kč (7 dní) nebo 1690 Kč (14 dní). Nejméně zaplatí děti, studenti a senioři od 65 let s cenou 695 Kč (7 dní) a 995 Kč (14 dní).

Jízdenka na léto je pochopitelně nepřenosná a její platnost je od 1. července do 31. srpna daného roku. Takže když si 28. srpna koupíte týdenní lístek, můžete na něj jezdit jen 4 dny.

Na Slovensku mají ve dvou prázdninových měsících obdobnou možnost s jízdenkou jménem Slovak Týždeň za 29 euro nebo pak měsíční lístek. K němu už budete potřebovat ale i slovenskou obdobu české IN karty zvanou Railplus.

IN50 – výhodná jízda vlaky ČD za polovic

Poslední možností jezdit vlaky výhodně, celoročně a celoreplublikově, je tarif IN50 od Českých drah s výraznější až 50% slevou za 3990 Kč na jeden rok (3190 Kč při zakoupení aplikace do Virtuální In Karty). Už to ale znamená koupi jízdenek, byť to snadno zvládnete v aplikaci v mobilu. Podle mého odhadu bych celkem za rok zaplatil s IN50 možná i o něco méně než s mojí IN100, ale právě za ten komfort sednout do vlaku a vystoupit, kde chci, mi za to stojí.

Další možnosti a slevy

Výhodnější cestování u soukromých dopravců můžete získat registrací do jejich věrnostních programů a aplikací. RegioJet má kreditovou jízdenku, Leo Express zase Smile Klub. Obecně však platí, že ušetřit můžete nákupem jízdenky online a s větším předstihem. Například Leo Express takto nabízí limitované množství tzv. promo jízdenek za výhodnější cenu.

České dráhy nabízejí větší varianty slev, ale není vždy snadné se v nich zorientovat. Pokud cestujete alespoň několikrát do roka, určitě doporučuji registraci v eshopu ČD nebo stažení mobilní aplikace Můj vlak. Nejen proto, že se vyhnete frontám u pokladen.

Nákupem jízdenek skrze tyto platformy získáváte body (1 bod za 10 Kč) a do spojů s možností rezervace navíc místenku zdarma (s výjimkou Pendolina a Business třídy ve vlacích Railjet). Kromě plateb kartou je možné platit jedním kliknutím i z předem nabitého kreditu ve vašem účtu. Za nasbírané body si můžete „vyjezdit“ třeba celodenní síťovou či skupinovou regionální víkendovou jízdenku, výpůjčku jízdního kola ČD Bike nebo třeba slevu IN25.

Nejznámějšími slevové aplikace IN (25 až 100) už dnes můžete mít nahrané přímo ve vašem mobilním telefonu. Osobně ale stále nedám dopustit na plastovou kartu, na kterou se vám nahrají i jízdenky koupené přes počítač. Funguje totiž i při vybité baterii v telefonu (ano, i to už se mi stalo, a pak se vlastnictví jízdenky prokazuje obtížně) a zároveň slouží jako průkaz totožnosti.

A ještě jeden tip: IN25 existuje i ve variantě na 3 měsíce za 290 Kč. A protože jsou ceny vlakových jízdenek beze slev dost vysoké, vyplatí se někdy už ve chvíli, kdy cestujete třeba na víkend přes celou republiku.

Cesty do zahraničí

Včasná jízdenka Evropa

Do řady nejen sousedních zemí můžete cestovat za příznivé ceny s Včasnou jízdenkou Evropa. Klíčová je koupě jízdenky s dostatečným (alespoň týdenním) předstihem, vyhledání vhodného spoje a jeho obsazenost. Výhodné jízdenky jsou totiž vázané na konkrétní spoj a existuje jich jen omezené množství. A tak se v jednom dni u různých spojů mohou cenově výrazně lišit.

Včasná jízdenka vám umožní jet např. už za cenu 364 Kč z Prahy do Vídně či Berlína, nebo z Brna do Štýrského Hradce (Grazu). Bližší podrobnosti najdete přímo na webu ČD, doporučuji však přímo zkoušet různé varianty v eshopu i aplikaci. Já jsem s desetidenním předstihem našel jízdenky do Hamburku či Innsbrucku za 500 Kč. Platím ale díky své roční jízdence až cestu dál od českých hranic.

Jedete přes hranice? Zkuste jízdenku rozdělit

Při jízdách do zahraničí je často výhodnější si koupit jízdenky dvě. Tu první do poslední stanice v ČR (u dálkových spojů to musí být poslední rychlíková stanice, např. Děčín, Břeclav) a pak druhou pak z tohoto místa do cílové zahraniční stanice. V rámci ČR totiž bývají mezinárodní jízdenky upraveny mezinárodním tarifem. Při nákupu online si můžete snadno vyzkoušet obě varianty a rozhodnout se pro tu výhodnější.

S využitím kombinace akčních jízdenek zahraničních dopravců je možné ušetřit cestou do vzdálenějších zemí, např. do Slovinska. Jen se Včasnou jízdenkou se tam pod 1000 Kč nedostanete, ale pokud si ji koupíte jen do Villachu (z Brna za 364 Kč) a z něj využijete obdobnou akční jízdenku rakouských drah do Lublaně za 9 euro, celková cena je necelých 600 korun. Tuhle a další vychytávky s nákupem vlakových jízdenek do zahraničí najdete na webu CestaVlakem.cz.

Roční síťová jízdenka ZSSK

Roční síťovou jízdenku mají také na Slovensku. Pro neomezené cestování vlaky Slovenských drah (třídy Os, REX, R, Ex, SC/EC) existuje buď nepřenositelná varianta Klasik pro jednu osobu, která stojí do druhé třídy 850 euro a do první třídy 1060 euro. A pak také Maxi Klasik za 960 euro (a 1120 euro pro první třídu), kterou je možné sdílet s dalšími osobami. Jaké jsou podmínky sdílení jsem zatím do podrobna nezkoumal.

Narozdíl od Česka na Slovensku platí Klasik ZSSK na drtivou většinu tratí a spojů. Navíc tu jezdí v podstatě jen české rychlíky Regiojetu a Leoexpressu, obě společnosti také provozují regionální trať z Bratislavy.

KlimaTicket Ö (Rakousko)

Skvělou možností stát se nomádem v rakouských vlacích je roční KlimaTicket Ö. V Rakousku to s podporou veřejné dopravy a snižováním uhlíkové stopy myslí vážně. Stát to sice stojí nemálé peníze, ale možnosti jsou za cenu 1179,30 euro v porovnání s tuzemskými o úroveň vyšší.

Pod KlimaTicket Ö spadá neomezené cestování všemi rakouskými vlaky v druhé třídě (ÖBB, RegioJet, WESTbahn), včetně městské dopravy, regionálních autobusů a dalších veřejných spojů přímo zapojených v systému (např. tramvaje, metro). Svezete se s ní třeba i v Wiener Linien, systému městské dopravy ve Vídni.

KlimaTicket Ö si může pořídit i cizinec a existují další příplatkové balíčky nebo možnost koupit si zlevněnou variantu za 395 euro jen pro určitý region (např. Horní Rakousko, Salcbursko…).

Deutschland‑Ticket

S podporou veřejné dopravy a snižováním uhlíkové stopy jsou příkladem také v Německu. Tam existuje tzv. Deutschland‑Ticket, který je na měsíční bázi a stojí 58 euro. Platí na kalendářní měsíc (tzn. od prvního do posledního). Platí na veškerou místní a regionální dopravu druhé třídy na celém území Německa, pod kterou spadají regionální vlaky (RB, RE, S‑Bahn), autobusy, či linky městské dopravy.

Bohužel na rozdíl od Rakouska ale neplatí na rychlíky dálkové dopravy IC, EC a ICE. Po jeho zavedení byly některé regionální vlaky pořádně nacpané, protože za jeden rychlíkový lístek jste měli regionální jízdenku na celý měsíc.

Interrail

Existuje také celoevropská jízdenka? Ano, jmenuje se Interrail a seženete ji buď v celoevropské variantě (Global Pass) nebo pro jeden konkrétní stát nebo evropský region (např. Skandinávie). Ceny jsou odstupňované podle délky (3 dny až 1 měsíc) a věku cestujících. Možnosti podrobněji rozebírá článek Interrail – procestujte Evropu vlakem bez starostí na webu Travel Bible.